شیوه های روایت در فیلم مستند با تمرکز بر مطالعه ی فیلم های مستند «خط باریک آبی» و «جنگل رستگاری»

پایان نامه
  • سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • نویسنده نفیسه ;کلاهی
  • استاد راهنما ابولحسن قاسمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

این پژوهش به شناخت و بررسی ابعاد و ویژگی های روایت در فیلم مستند می پردازد. به این منظور با استفاده از روش مطالعه ی اسنادی، ابتدا مباحث و نظریات مرتبط با بازنمایی و روایت مورد بررسی قرار می گیرند و در ادامه به ویژگی های متمایز آنها در فیلم مستند پرداخته می شود. در بخش نهایی با استفاده از مجموعه مباحث مطرح شده ویژگی های روایی در دو فیلم "خط باریک آبی" و "جنگل رستگاری" مورد تحلیل قرار می گیرند. بر اساس یافته های به دست آمده در پژوهش، وجه تمایز روایت در فیلم مستند وابسته به سنت بیانی و قواعد ساختاری متن نیست بلکه از یک سو مبتنی بر موضع فیلمساز در متن و از سوی دیگر مبتنی بر چگونگی مرتبط ساختن متن و جهان توسط مخاطب است. به طور معمول فیلمساز درفیلم مستند موضعی واقع نمایانه اختیار می کند و مخاطب نیز متن مستند را در ارتباط نزدیک و مستقیم با جهانِ تاریخی معنایابی می کند. به این ترتیب حتی زمانی که فیلم مستند از شیوه های بیانی متفاوتی همچون داستان پردازی یا بلاغت استفاده می کند همچنان خصلت مستند بودن در روایت حفظ خواهد شد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل رتوریکی فیلم مستند زیست‌محیطی

در این مقاله با استفاده از روش کیفی و تکنیک تحلیل رتوریکی، یکی از مستندهای ساخته شده درباره بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه را مورد مطالعه قرار داده‌ایم. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان پنج مقوله محوری در تحلیل رتوریکی مستندهای زیست‌محیطی درباره بحران پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند راهگشای دیگر پژوهشگران نیز واقع شود. این مقوله‌ها عبارتند از: کاراکترها، رتوریک خطای انسانی و تعیین مقصر، جاذبه‌ها...

متن کامل

باز‌شناسی نقش فیلم مستند در آموزش تاریخ

تاریخ مجموعه‌ای سترگ دربارۀ زندگی اقوام و ملت‌های گوناگون در گذر زمان است. ملت‌ها می‌کوشند با حفظ دانش تاریخی و انتقال آن به نسل‌های بعد هویت خود را پاس دارند. اما ماهیت غیر‌عینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال رویدادهای تاریخی را برای نسل امروز تجربه‌ناپذیر می‌سازد که این حفظ و انتقال دانشِ تاریخی را دشوار می‌کند. در نظام‌های آموزشی جدید، هدف از آموزش تاریخ به‌خاطرسپردن اسامی متعدد نیست، ...

متن کامل

ساختارشناسی مستند ورزشی (با مطالعه ی موردی فیلم های مستند « المپیا » و « قهرمانی »)

سابقه ی برنامه های ورزشی در تلویزیون به مستندهای ورزشی در سینما بازمی گردد که همواره از اقبال مخاطب برخوردار بوده اند؛ اما در ایران با وجود ساخت نمونه های قابل قبول در این عرصه ، مستند ورزشی از توجه لازم بین تصمیم گیران، برنامه سازان و نظریه پردازان تلویزیون- چه در زمینه های حرفه ای و چه پژوهشی- بهره مند نبوده است. همین امر باعث ساخت و پخش برنامه های ورزشی گوناگونی در تلویزیون شده که با وجود اد...

15 صفحه اول

شیوه بیان شاعرانه در فیلم مستند

چکیده : فیلم مستند از ابتدای پیدایش ، ادعای پیوند با جهان واقع و روایت درباره آن را داشته است. این روایت که محصول "بازنمایی" جهان واقع است ، به شیوه های گوناگونی رخ می دهد. اما در شیوه شاعرانه ، آیا بازنمایی ، روایت بی واسطه واقعیت است؟ کدام ویژگی نسبت "شاعرانه بودن" را به این شیوه اطلاق می کند؟ بی گمان "تخیل" و "تجسم ذهنیت" مستند ساز در روایت و بازنمایی شاعرانه موضوع مستند ، نقش بسزایی را ایفا...

انواع شیوه های پژوهش برای تولید فیلم مستند

این تحقیق به بررسی انواع شیوه های پژوهش برای تولید فیلم مستند می پردازد. شیوه هایی که از کاربردی ترین آن ها برای تولید فیلم مستند محسوب می شوند.

بازنمایی مراسم «اهل هوا» در فیلم مستند «باد جن»

فیلم مستند «باد جن» ساخته ناصر تقوایی، به بازنمایی مراسم «زار» در جنوب ایران می‌پردازد. در این مقاله نویسندگان تلاش کرده‌اند تا با تحلیل ارتباطی متن این فیلم، به این پرسش‌ها پاسخ دهند که: کدامیک از ابعاد این مراسم در این فیلم بازنمایی شده‌اند؟ آیا فیلم باد جن توانسته کارکردهای اجتماعی این مراسم را مستند کند؟ و مهم‌تر اینکه آیا این مراسم معنایی ملموس به زندگی افراد می‌بخشد؟ برای این منظور از سنت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023